Het was weer een enerverende week, degene die denkt dat het digiterras slecht 1 x per 2 weken open is ? Fout, eigenlijk zijn we dagelijks beschikbaar om problemen en valkuilen op te lossen. Zo ook deze week !

De telefoontjes en hulpvragen beslaan meer pc’s en verbindingen , echter ook financiële perikelen steken de kop op. Als ambulant kreeg ik deze keer voor de kiezen :

  • slecht werkende verbinding ADSL
  • 2 maal een kapotte pc, ( ontbreken van software)
  • installatie van een nieuwe verbinding bij particulier.

U begrijpt dat het plannen geblazen was. De eerste storing bleek een lijnstoring te zijn, een reset van de router was deze keer de snelste oplossing.

De 2e klus was opmerkelijk en liet gelijk een valkuil zien. De klacht ? “Mijn computer doet helemaal niets !”. Dit is vervelend en ik ging naar de persoon in kwestie toe. Mijnheer bleek op leeftijd en was verward. Ik weet niet meer hoe ik de PC moet aanzetten. De alarmbellen rinkelden want de meest voorkomende fout is dan “Je steekt de stekker in het stopcontact !” In dit geval was de klant vergeten de aan/uit knop in te drukken. Snel opgelost en makkelijk uit te voeren. Mijnheer bleek een geestesziekte te hebben die voorkomt onder ouderen. Hij kreeg hiervoor begeleiding aan huis van een zorginstelling. Nu, deze ambulant heeft gewerkt in de zorg en wist hoe te handelen. De zorginstelling gewaarschuwd dat er hulp nodig was en wel direct. Toch is dit ongewenst, stel dat hij een bedrijf had laten komen , dan was mijnheer minstens 130 euro kwijt geweest. Snel verdiend. Wij doen het vrijwillig ook al brengen wij bij uitruk kosten in rekening. Deze keer dus geen kosten gerekend, want dit is niemand zijn schuld en er zijn geen werkzaamheden verricht. De kosten die gemaakt zijn, zijn oninbaar, een geval voor ons van helaas pindakaas.

Een andere pc is gerepareerd op afstand, zonder kosten en de gebruiker kon weer verder. Daarna een overstap van KPN naar een andere provider. Wat stekkertjes ingeplugd, codes veranderd en veiligheid geprogrammeerd. Binnen 2 uur alles draaien en naar tevredenheid. Ook hier geen kosten !.

We zien dat er een grote behoefte is onder ouderen om van de diensten gebruik te maken, maar ook verzoeken “Hoe werkt een computer nu eigenlijk ?” en kan men dit even snel uitleggen ? Begrippen zijn onbekend en werken met zo’n ding is onmogelijk zonder cursus. En nu de conclusie !

Cursussen voor ouderen werken niet ! De ontwikkeling van software en veranderingen in het besturingssysteem gaan zo snel dat vandaag geleerd , het morgen niet meer opgaat. Kortom een cursus ICT voor ouderen is geldklopperij en gaat in het geheel niet werken.

Je ziet ouderen voor hun tablet zitten dan wel laptop of pc. De basisbeginselen worden niet beheerst en die worden in ALLE cursussen overgeslagen. Maar wel 40 euro per persoon beuren voor een les in het “swahillie”. De koffie en thee was lekker, maar “de oudere” snapt het nog steeds niet. Individueel begeleiden is kostbaar, maar de enige manier om een oudere dit eigen te laten maken. E-mailen,  Skypen of foto’s plaatsen. Het is allemaal voor ons “jeugd” Routine. Voor de ouderen een toverkunstje. En met geduld en individuele begeleiding geen onmogelijkheid meer. Dus waar zijn de buurmannen en vrouwen die dit mogelijk kunnen maken ? Voor niets gaat de zon op ! Een kleine vergoeding hiervoor is helaas noodzakelijk. Wie wil ?

Digi-Terras

W. Landmeter ( buurthuis.de.kooistee@gmail.com)