Het is dinsdag 9 juni 2020, de tijd 12: 30 uur. Mijn vrouw en ik plaatsen de tassen met computer apparatuur en de koffie met toebehoren in de tassen en brengen het naar ons vervoermiddel. Op de valreep dient zich een jeugdige bezoeker aan die privé nog wel een bakkie wil doen. De koffiepot werd uitgewrongen en jawel er kwam nog een bakkie uit. De actualiteit werd even snel doorgenomen met de gast. ” We gaan weer draaien” zei ik, “weer een hoop mensen gelukkig maken” . Dat gezegd hebbende werkte ik de gast weg en stapten in ons voertuig.

Aangekomen bij de “Apollo” stond het welkomst-comité te trappelen om ons binnen te laten, de ruimte was al geopend, de vlag ( FijnJeTeZien.nl) al uitgehangen). na een 1,5 meter begroeting werden de spullen uitgepakt, moeders de vrouw had de beschikbare handschoentjes aangetrokken na een uitgebreide ontsmetting aan de deur, en was haar domein binnengelopen. Ik zelf keek even rond, en met de regels in acht te nemen bouwde ik 2 desktops op. De tafels stonden apart. de stopcontacten in de buurt. 4 meter van elkaar waren de eilandjes geactiveerd. Het netwerk en de netwerkprinter werden opgesteld.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ondertussen werd ere door de aanwezigen druk van gedachten gewisseld over de afgelopen periode. Rustig en gezapig werden de beslommeringen doorgesproken en het gesprek kwam op organisatie en computers terecht. Niet een felle discussie was het gevolg, de toon was zorgelijk. Een van onze gasten had het wel gemist, “kon wel prima uit de voeten met het systeem”, ” De ondersteuning was gelukkig aanwezig”

Na een bakkie of 2 de pc’s even bijgewerkt en ingeregeld, een webcam geplaatst en skype. Webcam deed erg moeilijk, software uitgeprobeerd, maar nog geen succes, Hewlet Packet weer, de eigenwijze eend in de bijt die Linux systeem afweert. Terwijl de Compaq een beeldje gaf in HD, liet de HP het afweten. Internet verbinding was wel erg traag. Ben zelf niet zo’n Ziggo fan, dus wederom een reset toegepast in de hoop dat het verbeterde, helaas!

Gelukkig werkte het wel maar het blijft behelpen. Gelukkig was het opgevallen bij bewoners uit de Apollo flat, LKCC was terug! Praatje maken staand in de deuropening, verscheidene keren. Een vaste bezoeker die moeders de vrouw om de hals wilde vallen, even waarschuwing! De bewoner had ons sterk gemist en zijn slavische inborst werd geweld aangedaan, niet knuffelen, geen zoenen, wel een prettig gesprek. na pak hem beet een uurtje of 2 verliet hij de ruimte om terug te keren naar huis.

Tussendoor gesprekken met de aanwezigen, klanten die nog even iets wilde weten of vertellen. Bijzonder was het zeker, want op de valreep een jongeman met een gloednieuwe laptop. Binnen om 16:45 uur, ” Deze laptop heeft waterschade, kun je deze even repareren?”  Ik kijk bedenkelijk, “Dat gaat niet lukken vandaag” een teleurgestelde blik ontwijkend. “Wat je het beste kan doen is er een laag keukenpapier met zout opleggen, daaroverheen weer een laag keukenpapier en het deksel sluiten. draai dan de laptop om en leg hem ondersteboven te drogen gedurende een dag of drie. Daarna kun je de adapter aansluiten en de laptop aanzetten. Grote kans dat hij het weer doet.”

Hij keerde huiswaarts met laptop om de aanwijzingen op te volgen, er was alleen maar een glas water over het toetsenbord gegaan, gelukkig geen frisdrank. Grote kans dat het apparaat het weer doet.

Daarom bij ons de regel, niet eten en drinken bij de computers. Gelukkig is dat omzet voor moeder de vrouw en haar dingetje, ik heb de computers onder beheer en geniet van elk contact moment. De klant(en) overigens ook, advies en werkzaamheden zijn gratis. Tevens wordt er ook terloops nog informatie gegeven over andere apparatuur wat een aanschaf van bepaalde apparaten overbodig wordt en dat is natuurlijk goed voor de portemonnee.

Het zijn rare tijden momenteel, blij dat we u weer van dienst kunnen zijn. natuurlijk zijn we buiten de openingstijden ook van de partij. Hulp bij acute computertroubles en adviezen die zijn ingesteld op leken en digibeten. Ja het is toch nu een belangrijk dingetje geworden, computers en media apparaten. Veel vragen.

Ook is onze “oude troep” in bruikleen geschonken aan basisscholen en particulieren die hopeloos vastliepen. geen kosten, maar een groot plezier. kinderen die lessen konden volgen en ouders die thuis konden werken in alle rust. Dat viel ook radio Rijnmond op die enige tijd geleden belde om een interview af te nemen met ondergetekende. De kans lag er om even te wijzen op het fijnjetezien.nl initiatief wat klaarstond om hulp te bieden op allerlei vlakken. Voor iedereen en door iedereen. Buurtverbinders staan voor u klaar om de weg te wijzen op Voorne en de risico groep goed te bedienen, maar iedereen is welkom of je daar nu bijhoort of niet!

Het Linux Kennis Computer Centrum behoort ook tot het project, en het is breder dan alleen computers. Digitale vaardigheden, lezingen over communicatie, uitlenen van apparatuur, reparatie en bovenal gezellige contacten onderling met uitwisseling van ervaringen en kennis. Wij zijn er weer! Doet u mee?

Wim Landmeter alias Dr.Snuggles (blogger bij http://urubin.com)