Hellevoetsluis, 12 oktober 2020.

Door dr.Snuggles

U zult het moeten doen, niet ik, maar jij of U! Praten met de overheid. De hamvraag is: hoe? De ouderwetse telefoon is zoals nu gesteld wordt ouderwets. Het nieuwe communiceren gaat per computer/tablet of smartphone over het grote World Wide Web.

Maar wij senioren hebben geen flauw idee hoe dat nu eigenlijk werkt, daarbij worden we gedwongen met instrumenten te werken die onveilig zijn. Deze maatschappij wordt geregeerd door geld. Alles draait hierom en ook al doe je de handeling zelf, toch mag u daar zelf voor betalen.

U heeft Kassa ook gezien? ( Voor de jeugdigen onder ons, dit is op Televisie, net 1).

Fraude en nieuwe media,

Het is erger dan gedacht, want zelfs experts stinken erin, want ze kijken geen TV meer, en banken en andere financiële instellingen laten hun waarschuwingen niet over hun eigen berichtendienst lopen, maar over publieke kanalen. Ze maken de denkfout dat jeugdigen en intellectuelen nog TV kijken. Je moet dan wel intellectueel zijn om dat te bedenken. Daar kom ik aan met mijn MBO dienstverlening. Rechtstreeks vanuit de maatschappij praten met mensen die er verstand van hebben maar niet begrijpen hoe de wereld nu in elkaar zit. Vergaderen en dik doen, dat gaat prima, elke maand het salaris op de rekening zien en zich zorgen maken over de vegetarische “vleeslap”, of die smaak wel kan en of het wel duurzaam is geproduceerd.

Doe maar gewoon dan is dat gek genoeg”,

een oud gezegde wat nog steeds actueel is ook in deze corona-tijd.

Wat nodig is en heel hard nodig is dat hulpverlening weer op zijn oude vertrouwde plekje zit en ook zo genoemd wordt wat het is. Want zeg eerlijk, als u bijvoorbeeld geld nodig heeft voor een bepaald doel, kunt u dit dan nog zelf regelen? Een ander voorbeeld, u heeft een verwarde buurvrouw, ze doet rare dingen, zoals, de ramen lappen om 02.00 nachts, of op de verwarming slaan op onmogelijke tijden, of hard zingen zonder te douchen. Wie moet u hebben en waar vindt u een meldpunt?

Facebook.

Het zal u niet verbazen dat Facebook dan het aangewezen hulp loket wordt, want vragen staat vrij in het openbaar. Dat er een gemeentegids bestaat is niet eens bekend. Het telefoonboek als naslagwerk is ook achterhaald. Dus waar? Google is een leuke, maar hoe geef je die zoekopdracht?

Vragen en nog eens vragen, antwoorden blijven uit totdat dit probleem wordt rechtgebreid tot de juiste proportie. Ik ben daar nu 5 jaar mee bezig en wat ik merk is overschatting van eigen kunnen. Bagatelliseren van het omschakelen van analoog naar de digitale wereld. U MOET digitaal communiceren, want dat is makkelijk voor de aanbieder van een product. De rekening en verantwoordelijkheid worden ook op financieel vlak bij de klant gelegd. Een derde partij doet de analoge werkzaamheden, maar u plukt er de vruchten van. Behalve als u de digitale wereld niet kent, dan bent u de PISANG (banaan).

Sociale identiteitsfraude.

Een computer of ander digitaal apparaat bezitten wil nog niet zeggen dat de veronderstelde gebruiker er mee overweg kan, begrippen als WIFI, LAN en Router zijn woorden die op toverspreuken lijken. En wat ook gebeurd is dat iemand anders de bediening voor zijn rekening neemt, een handige kleindochter of een zakelijke partner die jonger is dan de veronderstelde gebruiker. Het merendeel doet dat met alle gevolgen van dien!

Kent U het DIGI-D ? Dit is een inlog mogelijkheid om met de overheid te communiceren over allerlei zaken. Te denken aan belastingdienst, Pensioen voorzieningen, ziekenhuis bezoeken en medisch dossier, het donorregister om maar wat belangrijke zaken op te noemen. U heeft ook een eigen postbus daar, daar komt alle post van de overheid in. U krijgt een e-mailtje dat de post daar staat, u moet dan inloggen met die DIGI-D om dat te lezen. Dus niet in uw eigen email wat u vaak nog ophaalt met een hotmail adres. De gewone analoge brievenbus is voorbehouden voor folders en huis aan huis kranten die ook ten prooi vallen aan het digitale geweld. Het is wel een dingetje hoor, geen blauwe enveloppen meer. En dan stopt de flappentap ineens met het spugen van bankbiljetten. Uw uitkering wordt namelijk niet langer doorbetaald, dit was te lezen in uw digitale postvak van het UWV. Of die van het SVB als het een pensioen betreft. De overheid communiceert met u in de veronderstelling dat u de post leest die zij daar neerzetten. De waarheid is anders. De analoog ingestelde mens stuurt een brief naar de instantie en verwacht antwoord, maar wat doen ze? Ze sturen het antwoord naar de digitale inbox. En na een aantal maanden wordt er eens een telefoontje gepleegd naar die instantie en wat blijkt? Niet te vinden die brief, en de situatie van geen geld? Deze duurt voort want niemand heeft overzicht en iedereen vindt zichzelf heel slim. Het probleem blijft totdat iemand wakker wordt en beide werelden weer verbind.

Hallo hier ben ik dan!

Wat moet er gebeuren?

  • Allereerst de mensen bewust maken dat ze geen kennis bezitten over informatica.
  • Apparatuur beschikbaar stellen die niet commercieel is ingericht
  • Internet centra oprichten in woongemeenschappen, en deze laagdrempelig toegankelijk maken voor iedereen.
  • Begeleiding en scholing individueel maken op afroep.
  • De instanties weer benoemen wat ze doen in plaats van namen die niets zeggen.
  • De telefoon weer als hoofdcommunicatiemiddel inzetten.

Sinds 28 februari 2015 zamel ik oude desktops en laptops in, ik voorzie ze van TUX software en probeer ze weer uit te leveren. Ook de oude laptops worden gratis uitgeleend aan een ieder die hier gebruik van wil maken, voornamelijk mensen met een kleine beurs of specialistische verzoeken. Want een computer is een werkmiddel en geen hebbedingetje.

Informatica-apparaten en duurzaamheid.

Helaas ziet niet iedereen in dat een nieuwe Windows computer totaal onnodig is, er zijn alternatieven die veel beter zijn en ook beter voor de veiligheid en de portemonnee , maar de gewoontedieren weten niet beter want waarom zou je iets veranderen wat werkt? Dat de kleinzoon zich voordoet in de digitale wereld als “opa” is bekend, maar opa staat te boek als gebruiker en bediener. We weten het allemaal, maar toch is het wel makkelijk zo. De regie is echter weg en fraude ligt gelijk op de loer.

Meegaan met de tijd krijgt zo een andere betekenis, de digitale tijd is er een van verandering, maar mensen zijn gewoontedieren en houden niet van veranderingen behalve als het de financiële status betreft :-). Vooralsnog eist de overheid dat er digitaal gecommuniceerd moet worden, echter zij weten ook niet hoe het moet. Opa speelt spelletjes op het platform, maar het platform ligt plat. Opa wordt niet gehoord. De post van Opa ligt achter een gesloten deur, voor iedereen onbereikbaar en niemand weet waar de sleutel is.

De oplossing en het “Ei van Columbus”!

Daarom lijkt het mij een goed idee dat in Hellevoetsluis de recreatiezalen van:

  • de Catherina-plaats,
  • De Rozenhoek
  • en Hart van Hellevoetsluis
  • buurtkamer Apollo

4 desktopcomputers gaat krijgen uit onze voorraad, met op regelmatige basis een begeleiding om handelingen te verrichten zoals: emailen, een brief schrijven, cloudwerken en nog veel meer. Want kennis is macht, maar betalen voor hulp is afleggerij, dat doet u namelijk al.

Wij doen het, en we leiden er ook nog mensen voor op. Het kost niets maar om de eigenaren van de recreatiezalen te overtuigen om openbare computers, compleet met internetverbinding neer te zetten is erg moeilijk. Want gaatjes boren in de muur en geld uitgeven is iets wat problemen gaat opleveren. En zoals men zegt, in de bibliotheek is het ook gratis. Voor het gemak wordt vergeten dat je daarvoor moet reizen en dat dit voor de gebruiker geld kost en de hulp die je nodig hebt is er eenvoudig niet.

Dus woonbron, Maasdelta en Careijn, U weet wie we zijn en wat we doen, dus maak dat contact maar eens, want 1 jaar geleden heb ik met meerderen van u gesproken, en nog steeds is het stil. Alleen weten we niet of het onwil is of verbazing!

( U kunt mij bellen of bezoeken, het telefoonnummer is 06-28.92.72.99, het adres Zalm 7, 3225XM Hellevoetsluis.)

Dus particulier, heeft u een laptop of desktop die overtollig is? U kunt hem bij ons kwijt. Heeft u als particulier een laptop of desktop nodig? Kunt u deze niet betalen? Dan kunnen wij u waarschijnlijk wel helpen. Ook bedrijven (MKB) kunnen bij ons terecht, voor inleveren van desktops en software adviezen.

Een computer is om mee te werken, als gereedschap, dus technische kennis is niet vereist (dit geldt voor alle adviezen en hardware)