Week van de eenzaamheid, week van de ontmoeting, echter we zijn eenzaam! Van jong tot oud weten we niet meer wat er te doen is. En dan slaat de verveling toe.

Natuurlijk zitten we in onze veilige stulp, met de grootste bibliotheek tot onze beschikking. Dat heet internet. Maar het heeft zoveel mogelijkheden en zoveel informatie dat we niet weten waar we het moeten zoeken. Ook hier zijn er kampen, de kenners en de niet kenners. “Ik weet hoe het moet” , de meest gehoorde uitspraak. Een overschatting naar zo blijkt uit de praktijk.

Slechts 2% van de Nederlandse bevolking kan goed overweg met de moderne technieken, weten alle begrippen zo op te dreunen en willen niet anders meer. De andere groep trekt zijn schouders op en denkt zoiets van “na mij de zondvloed” en laten de zaakjes regelen. Ondertussen verkopen we onszelf (zonder het te weten) aan Amerikaanse concerns, want gratis is en blijft een dingetje. Een dienst in ruil voor je privacy. Lokaal echter wordt het sterk aangemoedigd, want waarom zou je iets veranderen wat goed (lijkt) te werken?

Hallo! Het werkt niet goed! Dit is de praktijk. Oma zit op Facebook, dat dan wel weer. Maar Oma laat in het geheel niets van zich horen terwijl familieleden kwetteren en foto’s uppen dat het een lieve lust is. Oma deelt geen “LIKES” uit. Oma chat ook niet via Messenger. Nee, Oma zet de PC aan en start Facebook op en gaat een spelletje spelen. Plantjes water geven op haar boerderij, of een spelletje spelen op haar smartphone ( die overigens zelden gebruikt wordt om te bellen.)

Ik stap binnen na een melding i.v.m. met een computer storing. De melding was, ik kan mijn spelletjes niet langer spelen. Ik vraag even door en informeer naar de verbinding, is die op orde? Welke provider? Ze schenkt de koffie in en kijkt schaapachtig. Provider? Wat is dat? Wat doet u met de computer? Vraag ik. Alleen spelletjes, de kleinkinderen  doen verder alles, daar heb ik geen verstand van. Ik onderwerp de PC aan een veiligheidscheck. Windows 7 op het systeem, geen virusscanner. Een analoge verbinding met Tele2 (ADSL < 20 Megabit). De router onbeveiligd, de voordeur wagenwijd open. Ik typ: http://192.168.1.1 en een dialoog verschijnt. gebruiker? admin, code? admin. het menu opent en krijg toegang tot de codesleutel van de WIFI, zie het telefoon gedeelte en nog veel meer.

Mijnheer, daar heb ik geen verstand van, maar mijn spelletje kan ik niet meer spelen op spelpunt.nl. Ik ga even kijken of ik het in orde kan maken mevrouw.

Ik wijzig de routercode, de wificode en sluit het menu. Zo de router is veilig! De PC is een ander verhaal. Ik open de browser ( internet explorer en Google Chrome) de 8 versie staat er op. Verouderd! De geschiedenis laat alleen maar spelpunt.nl zien en af en toe ABN/AMRO. Ja de bank doet het ook niet, zegt ze. Ik kijk bedenkelijk, dat verbaasd mij niets, Windows 7 wordt niet meer ondersteund en alles is erg oud. De techniek staat niet stil, en dat geld ook voor websites. Het systeem moet ik gaan aanpassen. Ze kijkt niet begrijpend, dan moet dat maar. Met 2GB intern en een harde schijf van 250 GB is er weinig ruimte, maar Windows 10 doet het wel.

Ze neemt plaats achter de PC en is gelijk het spoor bijster, wat moet ik nu doen? Ik geef uitleg, maar de blik zegt voldoende. Het huilen staat nader dan het lachen. Ik begrijp het echt niet, hoe kom ik nu op spelpunt? Na een half uur geef ik het op. De PC is traag en blijft traag. Alles opent maar het spelletje kan niet gespeeld worden. Mevrouw, zeg ik, Dit is niet te begrijpen voor u, en daarbij is een nieuwe PC voor dit doel onzinnig. U bent niet de enige die hier tegenaan loopt. Er is een alternatief! Wilt u dat proberen? Ik reken voor wat een nieuwe PC gaat kosten, ze schrikt. laten we het maar proberen.

2 uur later is het systeem omgebouwd, data was er niet, geen foto’s of brieven. Voor mij een eitje. na het instellen en afregelen zet ik de webcam erop, de printer ( nog een oude LEXMARK) en alles doet het!

Ze neemt plaats achter haar PC en open de browser ( Firefox). Spelpunt verschijnt en het spelletje werkt weer, maar andere spelletjes weer niet. De oorzaak? Flashplayer staat uit, Deze weer toegevoegd en aangezet, maar het blijft mankerende. Het ligt aan de website mevrouw. Een e-mailtje naar de klantenservice sturen dan maar? E-mail? Zegt ze, wat is dat? Ik leg uit dat het een elektronische brief is  die gratis en per expresse geleverd wordt binnen een seconde. haar ogen worden groot als schoteltjes. Kan dat? Ik moet dan zeker nieuwe postzegels hebben? Ik schiet in de lach, en vertel haar dat het gratis is. 

De koffie smaakt goed en mevrouw schiet van de ene verbazing in de andere. De smartphone komt op tafel. Ik wordt nooit gebeld zegt ze, en er zitten ook geen toetsen op op een nummer in te toetsen. De Samsung J5 ziet er uit als nieuw. Ik zet het scherm aan en zie meer dan 2000 whatsup berichten, 2 inkomende gemiste gesprekken en een overlopende messenger. ik wijs haar op het groene telefoonhorentje en druk erop. Ze kijkt mee, en ziet dat ik op het linker streepje druk. Het belpadje verschijnt! Kijk mevrouw, hier kunt u dat nr invoeren en dan drukt u op dit symbooltje. Daarna krijgt u iemand aan de lijn! Uit haar hoofd toetst ze een nummer in en 10 seconden later ben ik getuige van een mini reünie.

Ik hoef niet af te rekenen want mijn dienst is gratis, een verbinding is gelegd en ik ben wijzer geworden.

De wijze les die geleerd is dat mensen zichzelf heel knap vinden en dat iedereen denkt wel met een PC om te kunnen gaan. Helaas, mensen vallen ten prooi aan eenzaamheid want de moderne techniek is een brug te ver. Onherkenbaar en geen raakvlakken met vroeger ( jaren ’80).

 Dus heeft u iemand nodig of wilt u iemand spreken dan blijkt dat de ouderwetse telefoon nog steeds het beste apparaat is om met anderen in contact te komen. Nu iedereen binnen zit, de vakantie is aangevangen en er ook nog corona maatregelen van toepassing zijn, verbeeld u dan dat te veel mensen van jong tot oud wel internet hebben maar hier geen gebruik van maken vanwege de kennis. Oma heeft niets met instagram, Youtube en TikTok. Laat staan dat ze kunnen chatten op de overige sociale media. Dus vergeet de moderne communicatie kanalen want het zijn er teveel en ze veroorzaken eenzaamheid.

Daarom doe eens analoog en bel met de gemeente, zij bellen u nu ook, dat stond op Twitter. Nu u dat weet bent u weer helemaal bij! Helaas dat u niet weet wat Twitter is. Maar ja die mensen hebben ervoor geleerd. Ze weten het nu dan ook dat Sociale Media  niet het juiste middel is om te praten met de inwoners.

Het nummer voor noodgevallen is: 112, voor dierenleed, 144, De gemeente 14 0181, de huisarts? 0181-62 70 55 en een computerspecialist die verstand van de materie heeft? 0181-750714. Nummers van privé-personen staan in de telefoon klapper of onder het oranje poppetje met CONTACTEN.

Digitaal alles nalezen en zien wat er te koop is in de wereld? Klik dan op deze tekst