Door dr.Snuggles

En ja hoor de zoveelste keer dat ik de papieren opnieuw moet inleveren! Briesend stuift de persoon in kwestie mijn voordeur binnen.

Ik krijg er een punthoofd van, nu willen ze weer de loonopgaven hebben, maar ik heb ze niet! En vorige week dezelfde vraag, toen heb ik het ingeleverd aan de balie , maar wat blijkt? Onvindbaar en ze weten niet waar het is gebleven! Dat is toch wel heel kwalijk, vind je niet? Met een rood hoofd van kwaadheid neemt hij plaats achter een mok koffie. En ook is het geld weer te laat. Ik schud mijn hoofd en laat hem merken mee te voelen.

De zoveelste met klachten over de bereikbaarheid van ambtenaren en het communicatienet wat niet goed functioneert.

 Je moet het van 2 kanten bekijken zeg ik, enerzijds dat de ambtenaar niet op zijn stekkie zit maar thuis werkt ivm dat Corona gedoe, en die dossiers gaan door veel handen, allereerst de baliemedewerker, dan de postkamer, dan de ambtenaar in kwestie, dat is de normale weg, maar tegenwoordig komt er ook elektronische post binnen, dus de analoge stukken moeten nu ook nog eens behandeld worden en digitaal gemaakt. Grote kans dat je papieren nog onder een scanner verblijven.

Het is niet de eerste keer dat ze wat kwijtraken, het is iedere keer hetzelfde. Briest hij opnieuw!

Inderdaad het is een dingetje voor de gehele gemeenschap, de een is nu eenmaal veel slimmer dan de ander en het is terug te voeren op digitale vaardigheid. De communicatie kanalen van de gemeente bestaan uit:

  1. persoonlijk contact (op afspraak)
  2. Telefoon
  3. Email
  4. Digi-D

En ook dient alles geregistreerd te worden, dat kost tijd. We zijn verwend en willen direct antwoord op vragen en aanvragen. Medewerkers werken samen met voormalige instanties zoals maatschappelijk werk en ouderen organisaties. Het maatschappelijk werk heet hier tegenwoordig “Kwadraad” en het lijkt een losstaand bedrijfje. het valt niet onder de gemeente meer, evenals de GGD, die nu ook is ondergebracht in datzelfde gebouw. De netwerken zijn losgekoppeld en een ieder heeft wel dezelfde personen in het netwerk maar niet dezelfde (beveiligde) communicatie kanalen.

De burger doet zaken op Facebook, whats-up en andere sociale media, daar wordt het ongenoegen geuit. Maar bij diezelfde burger komt het niet binnen dat ze nog niet zo modern zijn om via die kanalen ambtelijke dingetjes te regelen. dat heeft te maken met die registratie van stukken en protocollen ( vastgelegd in het ambtenaren reglement AMAR). maar het probleem blijft! De burger is schuldig want die heeft weinig digitale vaardigheid, aan de andere kant overschat de overheid de burger met diezelfde kennis en veranderd ook nog eens de bekende namen van loketten waar de juiste hulp te vinden is.

Natuurlijk gaat het om geld, en om dienstbaarheid. Toch merk ik dat de burger en overheid langs elkaar heen werkt, hoe ik dat weet?

Het experiment

noodzakelijk:

Voor de persoon in kwestie scan ik diverse documenten in en plaats deze op de computer. We gaan communiceren met de gemeente Hellevoetsluis en wel de afdeling Sociale Zaken. Er is een onwelgevallige afwijzing gekomen op het inkomen, en daar moet bezwaar op gemaakt worden.

Ik open http://google.com en maak een account aan (VOORBEELD [naam]@gmail.com) Ik vul de gevraagde gegevens in bij google en activeer de account. ( 2 traps beveiliging) Google heeft een eigen browser (= internet-doorgeefluik). Rechtsboven zie ik het woord INLOGGEN. Ik vul de gegevens en het aangemaakte wachtwoord, Na enkele toestemmingen te hebben verleend ben ik op deze browser ingelogd. Er zijn rechts bovenin 3 opties. Gmail, ( voor email contacten) 6 blokjes ( hierachter gaan apps schuil) en een letter ( deze geeft account instellingen weer).

Ik klik op de blokjes en open een gekleurde driehoek, dit is Google drive. 15 GB harde schijf is de eigenlijke taak. Linksboven staat mappen en bestanden toevoegen.

  1. Ik klik op nieuwe map, en noem deze PERSOONLIJK
  2. ik geef een dubbelklik op deze map en het is blanco.
  3. Linksboven klik ik op bestanden toevoegen
  4. een dialoog opent en ik zoek in de map {documenten} naar legitimatiebewijs.pdf
  5. Ik klik deze aan en aan de rechterzijde zie ik de upload verschijnen. binnen 15 sec staat het document in de map.
  6. bovenin klik ik op drive en de map is zichtbaar.
  7. ik ga op de map staan en selecteer deze, er verschijnt een blauwe balk
  8. ik klik op de RECHTER muisknop en selecteer link ophalen. Een dialoog verschijnt
  9. Zet de onderste optie op IEDEREEN met link
  10. druk op klaar.

Ik open mijn email programma en schrijf een email zoals ik gewend ben. Nu heb ik een e-mailadres van de medewerker van de gemeente Hellevoetsluis, dus dat is gelijk op de juiste plaats. 

Het e-mailtje luidt:

afz: linuxkcc@gmail.com

aan: [medewerker]@Hellevoetsluis.nl

Onderwerp: ontbrekend legitimatiebewijs.

geachte medewerker,

per brief d.d. 18 oktober 20202 vroeg u mij een geldig legitimatiebewijs te overleggen, echter het gemeentehuis is gesloten en derhalve kan ik mijn legitimatie niet tonen. Echter ik heb mijn legitimatiebewijs in Google DRIVE gezet. Als u op navolgende link klikt heeft u toegang tot het PDF bestand. 

Mvg 

briefschrijver

bijlage:  https://drive.google.com/drive/folders/1eZLAtmyXXXXxxxxxx_NGqzC?usp=sharing

De medewerker heeft het bestand gelijk binnen en kan dit downloaden, afdrukken of bekijken. Dat scheelt een hoop ergernis en er is gelijk bewijs van inlevering. Probleem opgelost en het kan niet kwijtraken.

De account die ik net aanmaakte heb ik ook in de smartphone gezet, instellingen, dan account, Google account toevoegen. Ik vul de gegevens in en ga naar de Google groep op het voorblad.

Ik open drive en voila, de map persoonlijk is zichtbaar, een tikje op de map en daar is het legitimatiebewijs, een tikje opent het en ik kan het tonen! Reuze handig als je je portemonnee vergeten bent.

Meer weten hoe dat cloudwerken kan werken voor U? Want deze vraagsteller is geholpen en kan zonder zich verder druk te maken genieten van een nachtrust. Probleem opgelost voor alle partijen.

dr.Snuggles